När jag började sy byxorna tänkte jag att jag gör dem enkla, så tar de ingen tid att sy heller. Men så kom jag att tänka på hur roligt sonen tycker det är med fickor nu för tiden. Så jag var ju tvungen att sätta fickor på. Bestämde mig då för ett kontrasttyg för att få lite liv i byxorna. Och medan jag ändå gjorde fickor fram var det ju lika bra att göra fickor bak också. Och stickningar såklart. Alltså blev de inte så enkla trots allt, och tog därmed lite längre tid att sy. Dessutom trodde jag att jag var klar med dem för en vecka sedan, ja, jag trodde det tills jag provade dem på sonen och upptäckte att resåren i linningen var för stor. Det funkade, men bara precis. Så jag bestämde mig för att sprätta och göra om. Nu är det äntligen gjort, och byxorna är klara att användas vid torsdagens sommarfest på dagis.
Material: blått bomullstyg från Myrins textil, bomullstyg med bilar från Panduro, grå mudd from Skroten.Mönster: Ett väldigt förändrat Ottobre 1/2008, modell 19.
Storlek: 92 (men mönsterstorleken jag utgått ifrån är 110 då mönstret är till ett par ganska tighta byxor i trikå).
1 kommentar:
Vad fina de blev!! Har planer på något liknande till makrillen. Och jag funderar fortfarande på "sommarkollektionen"...
Har sett på flera av dina brallor att du syr som veck vid knäna (det heter säkert något fint!)för att få formen av ett knä på byxbenet. Hur gör man det? Är det bara att lägga att veck eller ska man klippa på något särskilt sätt?!
Skicka en kommentar