måndag 19 mars 2012

Överdragsbyxor - vårens bästa plagg?

Första gången jag sydde överdragsbyxor var för tre år sedan. Det var vår, sonen var inte ens året, men kröp runt hej vilt. Då behövdes något som funkade att krypa i ute. Sen dess har sonen hunnit jobba sig igenom några olika par (men jag inser att inget av de paren fastnat i bloggen). Jag gillar verkligen det där med överdragsbyxor. Man behöver inte bekymra sig det minsta för alla leriga och blöta äventyr som sker ute, när barnen väl kommer in är det bara till att dra av dem och kläderna under är hela, rena och fria från sand. Nu behövdes dock ett nytt par:

Byxorna har legat tillklippta sedan i höstas (minst - eventuellt sen i våras) men funkade fortfarande storleksmässigt. Jag var dock tvungen att lägga till någon centimeter på längden. Därav den extra orangea delen längst ner. Jag valde medvetet en annan färg på den delen och blev himla nöjd med resultatet. Så här ser de ut på:

Ursprungsbyxan, dvs den där allra första överdragsbyxan, den skrotar lillasyster runt i ute nu för tiden. Görbra!

Material: Blå, grön och orange bävernylon från Skroten.

Mönster: Ursprungsmönstret är Skogshuggarbyxan i boken Sy till småbarnen av Anita Gunnars. Men jag har förändrat och förenklat en hel del. Resår uppe och nere, bort med fickorna.

Storlek: 104

6 kommentarer:

Caisa sa...

Ser ut som ett plagg som jag skulle dyrka!

Fangoria sa...

Så fina! Vad har du använt för tyg till dem? Har aldrig gett mig på överdragsbyxor...=)

Katharina sa...

Caisa: Jag har ett par i rosa/rött som legat tillklippta lika länge som dessa. De kanske inte passar dig - men väl den stora diamanten...

Katharina sa...

Fangoria: Tack! Jag använder bävernylon. Funkar jättebra. Står emot väta helt okej (regnar det har vi regnkläder), och grus, lera och annan smuts fastnar inte eftersom det är en så glatt yta. Dessutom är det rätt billigt - 79 kr metern tror jag att jag ger där jag köper mitt tyg.

Caisa sa...

Åhhhhhh....

Alice BraLLan sa...

Supersnygga! Hrm, den kanske man skall försöka sig på. Har ju Gunnars bok. Tack för tipset