När jag såg
den här tunikan sydd av
Mysungar kom jag fram till att det där borde vara en rätt bra modell för någon som kryper runt på golvet dagarna i ända. Om nederkanten på tunikan är ihopdragen borde den hålla sig hyfsat uppe mot magen när man kryper runt liksom. Jag bestämde mig helt enkelt för att prova att sy något liknande till dottern.
Utgångspunkten blev en tröja i senaste numret av Ottobre som jag förlängde och ställde ut lite. Hade ingen aning om hur mycket det skulle ställas ut eftersom jag aldrig sytt tunikor innan. Men jag gick lite på känn. Så här blev resultatet:

Som synes inte särskilt ballongpuffig nertill. Jag läste inte Mysungars bloggpost ordentligt innan, och trodde nog det skulle räcka med ett rejält utdraget kantband i muddväv för att puffa till tunikan. Men så var ju inte fallet. Nåväl, man lär så länge man lever. Jag inser också att jag skulle kunna ställa ut mönstret någon centimeter till, lite mer utställd får den gärna bli.
För övrigt blev längden på tunikan rätt bra, så jag tror inte det är så stor risk att hon kryper på den trots allt. Så här ser den ut på:
Material: Djungel-strechfrotté från
JNY-design, röd muddväv från
Skroten.
Mönster: Ottobre 4/2011, modell 1.
Storlek: 74
2 kommentarer:
sötfia!
å gud så söt :) så stor lillfian har blivit! Tycker den blev fin, känner mig också ny på det här med tjejiga kläder - men man lär sig förmodligen med tiden :)
Skicka en kommentar